Ibland dyker oväntade underligheter upp framför husbilen. Som exempelvis en helt ny jättelik bro över floden Mosel. Den ska vara klar om ett år – 50 år efter de första planerna.

Vi kommer från höjderna, genom kuperat landskap med skogar och vinfält rullande/bromsande ner mot floden Mosel.

”Du tutar – vi dricker” upplyser oss skylten medan vi försöker ratta rätt mellan bilarna.

Solen lyser över de gröna vinfälten, flodvattnet, de vackra gamla husen… Men plötsligt störs idyllen av en märklig bild: ett jättelikt brobygge högt uppe i luften.

1702 meter lång och 158 meter hög ska det bli då den har glidits ut över Moseldalen.

Det första steget togs för ett halvt sekel sedan, under det kalla krigets dagar. Det behövdes en ny motorväg med tillhörande bro för att säkra trafiken/transporterna mellan hamnarna i Belgien/Holland och Frankfurtområdet och dess flygplatser (!).

Kostnaden är i dag uppe i 4 830 000 00 kronor – dubbelt så mycket som planerat.

Kritikerna hävdar att Hochmoselbrücke ”kommer att ha en negativ inverkan på det unika mikroklimat som krävs för Moseldalens rieslingodlingar”.

Sedan tidigare finns Moseldalsbron, 935 meter lång och 136 meter hög bro för motorvägen A61/E31 omkring 10 km sydväst om Koblenz. Bron var Europas näst högsta motorvägsbro när den byggdes 1969-1972.

Längre söder, norr om Trier, går den stora motorvägen A1 också över floden Mosel via en bro som blev klar 1974.